De moderne auto

Dat handheld bellen achter het stuur verboden is, is bij elke automobilist inmiddels wel bekend.  Het daadwerkelijk telefoneren achter het stuur met een telefoon aan het oor is dan ook de afgelopen jaren afgenomen. Handige carkits bieden tegenwoordig een uitkomst om handsfree te kunnen bellen. Daarnaast hebben de meeste moderne auto’s een geavanceerd multimediasysteem waarop ook de telefoon kan worden aangesloten.

Het zogenoemde appen achter het stuur daarentegen heeft een sterke opmars gemaakt. Veel automobilisten verzenden onder het rijden nog even appje. Appen achter het stuur is niet alleen afleidend, maar kan ook leiden tot gevaarlijke situaties op de weg. Steeds vaker spreekt men van een appongeluk. Zelfs zo vaak dat appongeluk het woord van 2017 is geworden.

De overheid is dan ook actief bezig om appen achter het stuur te bestrijden en probeert met reclamespotjes en billboards langs de weg de automobilist te wijzen op de gevaren die appen achter het stuur met zich meebrengt. Ook zijn er handige tools in opmars om appen achter het stuur onmogelijk te maken. Speciale apps blokkeren dan je smartphone tijdens het rijden.

Maar niet alleen de smartphone kan je afleiden tijdens het rijden, ook de auto zelf kan de aandacht van de bestuurder van de weg afhouden. Moderne auto’s zitten vol met geavanceerde technologie  en achter het stuur wordt dan ook veelvuldig gebruik gemaakt van deze handige gadgets.

Uit een onderzoek naar de verkeersveiligheid in Amerika kwam naar voren dat vooral het navigatiesysteem afleidend is onder het rijden. Het onderzoek werd gedaan door de Amerikaanse verkeersdienst NHTSA. Een bestuurder wordt gemiddeld langer dan 12 seconden van de weg afgehouden door het navigatiesysteem, wat langer is dan is toegestaan.

Toenemende ongelukken veroorzaakt door een afgeleide bestuurder hebben ook een directe invloed op de verzekeringsbranche. Premies van verzekeringen worden dan ook aangepast door de hogere schadelast.

 

Technologie biedt een uitkomst in deze moderne maatschappij, maar laat het niet de overhand nemen. Vooral niet als je de weg op gaat.